TT Ads

Kaffe är nu inte bara kaffe. Det är det i alla fall många som är eniga i, och det finns en hel del kaffeälskare här i Sverige. Ca. 80% av alla svenskar dricker kaffe, och i genomsnitt dricker svenska kaffedrickare ca 3,2 koppar kaffe om dagen. Länge var den alltdominerande metoden för att brygga kaffe i hemmet en vanlig filterkaffemaskin. Men på senare år är det allt flera som har bytt denna mot kapsel maskiner och framförallt espressomaskiner.

Cafékänsla och kraftfullare kaffesmak

Om man besökte avdelningen för kaffemaskiner hos en av de stora vitvarujättarna för 10 år sen, så fann man endast några få varianter av espressomaskiner. Och de var oftast relativt dyra. Men allt fler har sedan dess upptäckt fördelarna med en espressomaskin i hemmet. Numera är det följaktligen rikligt med modeller att välja mellan, och det i olika prisklasser. Orsakerna till att man väljer en espressomaskin kan såklart vara många, och individuella. Men några av de vanligaste orsakerna är smidigheten med att brygga en eller två koppar, och så den lite kraftfullare smaken. Espressomaskiner av olika slag har i lång tid varit dominerande på caféer, och därför får man cafékänsla med sin kopp kaffe.

Olika kaffedrycker och alltid färskmalet

Den klara kaffesmaken, bär bland annat prägel av att kaffet alltid är färskmalet. Detta om man väljer en helautomatisk espressomaskin, vilket är det klart dominerande alternativet. Maskinen maler och brygger kaffet när man trycker på start. De flesta nyare, helautomatiska maskiner har även steamer till att skumma mjölk med. Många modeller har en automatik som gör, att man kan sätta koppen under, fylla på mjölk i behållaren, och så med et enkelt tryck kan man välja mellan flera olika varianter av kaffe. Man kan välja styrka, storlek, och om det skall vara svart espressokaffe, kaffecrème, eller varför inte en cappucino eller kaffe latte. På ett väldigt enkelt och smidigt sätt kan var och en få den typ av kaffe man föredrar. Och man undviker även det spill som man ofta får när man brygger en hel kanna och om inte allt bliver drucket.

TT Ads