Vad är egentligen CRM?
Bli inte förvånad när du hör begrepp som CRM-system, CRM-verktyg eller CRM-program. Begreppet står för Customer Relationship Management och handlar om att skapa starka kundrelationer och nöjda kunder. Vi guidar dig in i CRM-djungeln och lär dig det du behöver veta om CRM, varför du ska jobba med det och hur du väljer ett CRM-system som passar för just ditt företag.
Vad är CRM?
Innan vi beskriver CRM-system såsom Pipedrive Sverige kan det vara bra att titta närmare på vad egentligen CRM är för något. CRM är en förkortning av Customer Relationship Management och handlar om att aktivt arbeta med kundrelationer, ofta med hjälp av ett CRM-system. Ett CRM-system är ett IT-stöd och verktyg som ger dig full kontroll över dina kundrelationer, hjälper dig med kundprospektering, sälj- och marknadsstrategier, samt skapar smidiga lösningar för kundsupport och analyser. Syftet med CRM och ett CRM-system är att få nöjda kunder som stannar kvar och som pratar gott om ditt företag. CRM är helt enkelt en enkel och lönsam filosofi som kombineras med väldigt smart teknik.
CRM-system
Ett CRM-system är ofta en webbaserad försäljnings-CRM- och pipelinehanteringslösning som gör det möjligt för företag att planera sina försäljningsaktiviteter och övervaka affärer. Byggd med hjälp av aktivitetsbaserad försäljningsmetodik, effektiviserar CRM-systemet varje åtgärd som är involverad i att omvandla en potentiell affär till en framgångsrik försäljning. CRM-systemet ger säljare full insyn i olika försäljningspipelines. Ett robust gränssnitt visar förloppsstadierna för varje affär med fullständiga detaljer för nästa åtgärder. Aktivitets- och målfunktionen låter användare spåra de pågående aktiviteterna i varje pipeline. CRM-systemet erbjuder också anpassade försäljningsrapporteringsverktyg för att övervaka individuella och teamnivåmål, analysera försäljningsdata och generera visuella rapporter. CRM-systemets e-postsystem integreras sömlöst med flera e-postleverantörer. Användare kan skicka och ta emot e-post från flera konton med deras CRM. Lösningen integreras också med olika ledande CRM-verktyg för att överföra kontaktuppgifter, kommunikationshistorik och annan information mellan applikationer.